Het doel van je verhaal

Een diepere laag in je verhaal is nodig om het goed te maken. Zo kun je dat doen.

Alleen een verhaal vertellen is leuk en ook zeker leuk om te lezen. Wanneer je je verhaal echter extra leuk of goed wil maken, hoe je het ook noemen wil, is het van belang dat je er een diepere laag in aanbrengt.

Voorbeelden
De boeken en films die jij hebt gelezen en/of gezien, hebben eigenlijk altijd een diepere laag. Als iets geen diepere laag heeft, bereikt het namelijk nooit zoveel mensen en was het nooit bij jou beland.

Bij komedie zou je kunnen denken dat er geen diepere laag achter zit, maar niets is minder waar! Eigenlijk neemt de maker daar juist vaak bepaalde dingen op de hak die hij/zij belangrijk of opvallend vindt. Wanneer iemands manier om aandacht te vragen voor een onderwerp grapjes maken is, wordt dat in dat vormpje gegoten.

Jouw verhaal
Denk eens na over jouw verhaal. Heeft die al een diepere laag? En zo niet, welke zou er alsnog in kunnen passen? Vaak schrijf je automatisch al vanuit een eigen ergernis of iets dat je heeft gefascineerd. Vraag je af: waarom ergerde of fascineerde mij dit?
Of: waarom miste ik een verhaal over dit onderwerp en ben ik het zelf gaan schrijven?
Voilà: daar is je diepere doel.

Een doel is niet alleen goed voor je verhaal zelf. Het is namelijk zo dat mensen altijd reuzebenieuwd zijn waarom iemand een bepaald boek heeft geschreven. Jij hebt waarschijnlijk zelf ook weleens een boek of film gehad waarbij je dacht ‘hoe is de schrijver hier ooit op gekomen en waar is het goed voor?’ Precies dat willen mensen ook van jou weten en dat is, even heel plat gezegd, goed voor de verkoop van je verhaal. Als er een diepere boodschap in jouw verhaal zit die jou persoonlijk raakt, zullen media je daarover willen interviewen. Je hebt namelijk iets moois te vertellen.

Persoonlijkheid
Ik noemde het ‘persoonlijk raken’ al. Dat is heel belangrijk. Het gaat wanneer je schrijft eigenlijk vanzelf omdat je vanuit jezelf schrijft, maar het is het mooist als dat diepere doel ook echt uit jezelf komt. Dat voelt de lezer en dat geeft het boek meer waarde.

Als je iets ergs hebt meegemaakt wat je graag meer onder de aandacht wil brengen zou dat goed op die manier kunnen. Dat hoeft natuurlijk niet letterlijk te zijn. Het fictieve monster uit je verhaal kan staan voor de pestkop die jou vroeger niet met rust liet.

Het kan confronterend zijn om zo (in)direct over jezelf te schrijven, maar het gaat tegelijkertijd makkelijk. Jij weet namelijk als geen ander waar het over gaat!

Heb jij al weleens nagedacht over het diepere doel van je verhaal? Wat wil jij je lezer meegeven?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *