fbpx

Module 1
Jouw werkplek

Module 2
Plannen

Module 3
Brainstormen

Module 4
Research

Module 5
Onzekerheid tackelen
– In het algemeen
– Bij het (gaan) krijgen van feedback

Module 6
De ingrediënten van je verhaal

Module 7
De opbouw van een verhaal

Module 8
Jouw verhaallijn

Module 9
Schrijven

Module 10
Uitgeven

Bonus
Mediahandleiding

Onzekerheid in het algemeen

Focussen op het positieve is binnen onzekerheid het allerbelangrijkste. Natuurlijk hebben we allemaal ‘mindere kanten’, maar die zijn zeer zeker niet lelijk of stom, die kunnen we ontwikkelen en dat is leuk! Het leven is een leerschool en zonder de nodige ontwikkeling zouden we ons rot vervelen. Probeer die kanten van jezelf die je wat minder leuk vindt te zien als een ontwikkelpunt en dus ook die onzekerheid zelf: zekerder worden kun je ook leren!

Een positieve mindset helpt heel erg in het zekerder worden. Als je de wereld wat ‘zonniger’ ziet, zie je jezelf namelijk ook zo. Andersom zul je het vast ook herkennen: als je ‘s ochtends bij het uit bed gaan je grote teen stoot, kan de rest van de dag ook niets meer goed gaan. Positief is het net zo! Een zonnige blik op het leven, zorgt voor een zonnig resultaat.
Ik heb een aantal tips voor je verzameld die ik zelf ook gebruik.

De succespot

Ik heb hem zelf ook en hij is zo fijn! Je kunt het helemaal op je eigen manier doen. Misschien pak je er een boekje bij, gebruik je net als ik een weckpot of hang je briefjes als een slinger op de muur: it’s up to you! Het idee is in elk geval dat je je successen gaat verzamelen. Elke keer dat jij verbaasd bent van je kunnen en trots op jezelf bent, schrijf je het op en bewaar je het. In je pot, in je boekje, aan je muur of wat je ook maar verzint.
Dat is leuk voor nu want zo wordt je succes extra gevierd, maar het is vooral heel handig voor de toekomst en die momenten dat je je wat minder goed voelt. Pak je aantekeningen erbij en herinner jezelf aan alle successen die je hebt behaald!

Positieve gewoonten

Misschien heb je wel eens gemerkt dat je met dezelfde gedachte wakker wordt als dat je bent gaan slapen. Ik wel in elk geval en dat kunnen we in ons voordeel gebruiken!
Door aan het eind van de dag de tijd te nemen om 5 dingen op te schrijven waar je die dag dankbaar voor was, eindig je je dag op een positieve manier. Een positieve gewoonte is zo in het vooruitzicht! En om die ochtend op zichzelf ook wat zonniger te maken, kun je elke ochtend 3 dingen opschrijven waar je die dag zin in hebt. Misschien is dat wel gewoon de frietjes die die avond op de planning staan, dat is juist fantastisch! Hoe blijer je bent met kleine dingen, hoe positiever je wordt.

Zelfliefde

Voor veel mensen, en vooral vrouwen, is dit een lastig onderwerp en ook een lastige opdracht. Het is toch de moeite waard om dit te proberen wanneer je hier moeite mee hebt. Het idee is namelijk om een liefdesbrief aan jezelf te schrijven. Wat is er stiekem eigenlijk best fantastisch aan jezelf? Voel je niet arrogant, jij verdient het om geprezen te worden! 

Vind je het echt heel lastig? Dan kun je voor de spiegel ten minste één positieve eigenschap noemen en die op een memovelletje op diezelfde spiegel plakken. Doe je dit een paar dagen, dan heb je toch na een tijdje een mooi lijstje! 

Positieve affirmaties

Misschien heb je er al wel eens van gehoord. Positieve affirmaties stel je op en lees je in elk geval één keer per dag. Deze affirmaties geven een seintje aan je onderbewuste en hoe vaker je dit leest, hoe meer je onderbewuste dit gaat geloven. Bij affirmaties schrijf je altijd in de tegenwoordige tijd waar je op dat moment naar verlangt, dus bijvoorbeeld:

Ik ben een goede schrijver.
Mijn lezers genieten ontzettend van mijn boek.
Ik ben een enorme doorzetter.

Let erop dat je niet op het negatieve focust, bijvoorbeeld: ik geef niet op. Dan geef je de affirmatie toch een negatieve lading en dat wil je natuurlijk niet! Jij hebt positiviteit nodig. Stuur me gerust een berichtje als je hier moeite mee hebt, dan denk ik met je mee hoe je jouw ‘struggle’ positief zou kunnen draaien.

Opdracht

Schrijf op waarvan jij denkt dat het je in de toekomst kan gaan helpen. Als je nu al tegen dingen aanloopt, kun je natuurlijk nu al aan de slag met deze oefeningen.

De uitwerking van (één van) deze opdrachten kan ook een mooie toevoeging zijn voor je werkplek.