fbpx

Module 1
Jouw werkplek

Module 2
Plannen

Module 3
Brainstormen

Module 4
Research
– Andere schrijvers

Module 5
Onzekerheid tackelen

Module 6
De ingrediënten van je verhaal

Module 7
De opbouw van een verhaal

Module 8
Jouw verhaallijn

Module 9
Schrijven

Module 10
Uitgeven

Bonus
Mediahandleiding

Andere schrijvers

Kijk eens naar het genre waar jij in gaat schrijven en zoek de bestsellers op. Waarom scoren deze boeken zo goed? Vaak is het zo dat het onderwerp van het boek niet eens zo heel bijzonder is. Soms wel hoor, maar veel vaker is het idee vrij basic, alleen de uitwerking ronduit fantastisch: inspiratie waar we iets mee kunnen dus! 

Er zijn verschillende redenen waarom boeken goed scoren. Als een schrijver van nature al prachtig schrijft, heeft hij/zij natuurlijk tien stappen voor op de rest, maar er is meer dan dat.

Een boek is goed en weet de lezer mee te slepen als alles écht geloofwaardig en voelbaar is. Als schrijver doe je er dan ook heel verstandig aan om aspecten uit je eigen leven in je boek te verwerken. Niet letterlijk, maar op een zekere manier kun je altijd onderdelen van je leven gebruiken. Dat geeft diepte aan je verhaal.

Deze onderdelen uit je eigen leven kunnen emoties zijn, mensen die je kent en waar je een eigenschap van aan één van je hoofdpersonen geeft, plekken waar je bent geweest, sferen die je hebt gevoeld en zo kan ik nog wel even doorgaan. Eigenlijk alles uit je leven kun je gebruiken in je boek en natuurlijk doen we dat niet precies één op één, je wil denk ik niet dat je tante zichzelf herkent in de gekke buurvrouw van je hoofdpersoon, maar bepaalde onderdelen kun je goed uit je leven halen en komen het verhaal ook alleen maar ten goede.

Tussen de kinderboeken is bijvoorbeeld Dagboek van een Muts op dit moment super populair en op Bol.com lees je dat de boeken zijn geïnspireerd op het leven van de schrijver haar dochters. Daar heb je het! Deze verhalen zijn heel herkenbaar voor de lezers omdat het letterlijk over hen had kunnen gaan en helemaal voor deze tijd geschreven is. Alle perikelen van dit moment worden behandeld, omdat haar dochters het op dit moment natuurlijk allemaal mee maken. De schrijfster weet precies hoe haar dochters en hun leeftijdsgenootjes zich nu voelen.

Bij de volwassen boeken kennen we De Zeven Zussen van Lucinda Riley vast allemaal (in elk geval van naam) en die doen het ook ontzettend goed. Als je over die boeken leest, kom je tot de conclusie dat de verhalen losjes op het leven van de schrijfster zijn gebaseerd. Daar is weer de link met het écht kunnen inleven in de hoofdpersoon omdat de schrijfster als het ware haar hart op papier heeft uitgestort.

Wanneer je autobiografisch aan de slag gaat, doe je natuurlijk niet anders. Jouw boek gaat één op één over jou en je belevenissen. 

Een andere reden dat boeken goed scoren, is het meeliften op de actualiteit. Zo staat er in de top 100 nu een roman genaamd ‘Quarantaine’ over twee mensen die elkaar niet kennen en met elkaar in quarantaine worden geplaatst tijdens Corona.

Verder is het heel interessant om boeken in hetzelfde genre er eens bij te pakken. Waarom wordt het ene boek beter gelezen dan het andere boek?

Via De Bestseller 60 heb je in één oogopslag de bestsellers van dit moment voor je. Deze site is vooral relevant voor de volwassen(ere) doelgroep, omdat hier geen kinderboeken in voor komen. Bij de Bruna top 100 vind je die wel. De gewone top 100 laat een mix zien, maar je kunt ook als je iets naar beneden scrollt op de ‘Kinderboeken top 10’ klikken.
Bij Goodreads kun je ook de echte klassiekers vinden in plaats van alleen de populaire boeken van dit moment. Dat geeft dus nog een wat duidelijker beeld van de ‘all time favourites’.

Ook heel belangrijk in je research is om te kijken welke clichés je in jouw genre vooral moet vermijden. Als iets al meerdere keren is gebruikt, is de kans groot dat de uitgeverij dat ook meerdere keren per dag binnenkrijgt en 9 van de 10 keer afwijst. Dat willen we voorkomen. En als je juist iets heel interessants ziet, schrijf het vooral op! We gaan niet kopiëren, maar je kunt kleine delen van verhalen wel zo eigen maken dat het helemaal niet meer te achterhalen is waar jij je inspiratie vandaan hebt gehaald.

Opdracht

Zoek een paar van de boeken in jouw genre op en probeer te ontdekken wat die boeken net een beetje anders maakt. We gaan, nogmaals, natuurlijk niets overnemen, maar inspiratie is gratis. 

Voeg al je inzichten toe aan je inspiratie en probeer ook gelijk de vertaalslag te maken naar je eigen boek. Welke eigen levenservaring kun je bijvoorbeeld heel lichtjes door je boek weven zonder dat iemand dat letterlijk merkt, maar waar de sfeer heel ‘echt’ van wordt?

Kijk, als je dat interessant vindt, ook eens naar de actualiteit waar je je boek aan kunt ophangen. Dat hoeft echt niet per se zo specifiek als het Corona-boek waar ik het over heb. Themadagen zijn daar ook heel handig voor, bijvoorbeeld nadenken over het uitbrengen van je boek rondom de week tegen pesten als jouw boek over een buitenbeentje gaat. Dit komt ook nog uitgebreid terug in de mediahandleiding dus als je dat nu nog lastig vindt, is dat geen probleem!

Als je tot nu toe weinig hebt gelezen van het genre waar je in schrijft, raad ik je ook aan de komende tijd wat bestsellers in jouw genre te gaan lezen. Minstens 5. Dat komt niet alleen je inspiratie ten goede, maar je kunt dan ook al steeds beter leren hoe de schrijfstijl er in jouw genre precies uitziet. Daarnaast weet je zo precies welke clichés je moet zien te vermijden. Hou dat laatste ook vooral bij tijdens het lezen, dat komt straks je verhaal ten goede.
En zie je iets tofs in het verhaal? Schrijf dat ook zeker op! We nemen niets over, maar met je eigen sausje valt het niemand op dat jij een klein beetje inspiratie uit een ander boek hebt gehaald.