fbpx

Module 1
Jouw werkplek

Module 2
Plannen

Module 3
Brainstormen

Module 4
Research

Module 5
Onzekerheid tackelen

Module 6
De ingrediënten van je verhaal

Module 7
De opbouw van een verhaal

Module 8
Jouw verhaallijn

Module 9
Schrijven

Module 10
Uitgeven

Module 11
Marketing voor je boek
Begin bij jezelf
De traditionele media
Social media

Bij social media is sympathiek overkomen heel belangrijk, mensen moeten het je gunnen. De echte ‘influencers’ krijgen namelijk normaal dik betaald voor een shout out. Een beetje op het gevoel spelen, kan dus zeker geen kwaad.
Het beste kun je hier een exemplaar van je boek opsturen, een leuk kaartje erbij doen en duimen maar. Veel meer dan hopen dat ze het op hun social media laten zien, kun je niet doen. Natuurlijk is het wel belangrijk dat het boek bij de persoon zelf en zijn/haar doelgroep aansluit.
Je bent hier wel meer op de persoon zelf gericht dan op zijn of haar ‘achterban’. Het is allemaal een stukje persoonlijker, want op social media praten we vooral over onszelf.

Ook zou je via het platform van deze persoon een winactie uit kunnen zetten. Wel worden ze daar meestal ook weer voor betaald, dus opnieuw: ze moeten het je gunnen. Probeer sympathiek over te komen zodat je precies de juiste snaar raakt. Zet ook niet je boek op te veel platforms als ‘winactie’. Mensen zijn dan niet meer geneigd om het te kopen als ze het toch al overal kunnen winnen.

Het gaat, again, niet alleen om de cijfertjes van het medium
Let bij social media goed op! Er zijn meerdere manieren om veel volgers te krijgen op internet. Je kunt ze namelijk ook gewoon kopen. Om erachter te komen of mensen écht een connectie met hun volgers hebben, want dat is natuurlijk wat je wilt omdat ze die persoon dan als ‘voorbeeld’ zien, kun je het beste kijken naar hoeveel reacties er op hun berichten worden geplaatst. Heeft iemand 10.000 volgers, maar reageren er onder elke foto maar 3 mensen? Dan klopt er iets niet.

Sommige accounts gaan nog verder en kopen ook reacties. Die ‘neppe reacties’ zijn te herkennen aan standaard Engelse zinnetjes als ‘beautiful picture’ of alleen een aantal emoticons. Het kan dus zeker geen kwaad om even de pagina van de persoon die je in gedachte hebt op te zoeken en te kijken hoe het zit met de interactie. Hoe vaak wordt er daadwerkelijk op een site geklikt, een inhoudelijke reactie gegeven of iets gekocht?

Hierbij geldt ook weer dat het aantal volgers nog niet zo heel veel zegt. Micro influencer is zelfs een speciaal woord voor mensen met wat minder volgers, maar die toch als groot voorbeeld door hun volgers worden gezien. Minder volgers betekent vaak ook een directere band. Wil je daar echt zeker van zijn? Check dan opnieuw het aantal reacties onder de foto’s, dat is sowieso een hele goede graadmeter voor hoe betrouwbaar het account is.

Een kleiner account is vaak ook beter bereikbaar. Iemand met meer dan 100.000 volgers heeft vaak een management waar je je doorheen moet zien te wurmen voor je bij de persoon komt waar het je om gaat. Is het een bekende Belg of Nederlander? Probeer dan gewoon achter zijn/haar adres te komen, stuur je boek op en doe er een persoonlijke kaart bij.

Een influencer benaderen
Je focust bij social media natuurlijk ook wel een beetje op de achterban, maar vooral op de persoon zelf. Laat merken dat je je verdiept hebt in zijn/haar profiel en dat je weet waarom jouw boek een aanvulling is voor die persoon. Bij een kinderboek is het bijvoorbeeld belangrijk dat ze überhaupt kinderen hebben én dat die kinderen van de juiste leeftijd zijn. Als de influencer ook nog eens iets over dat kind heeft gepost wat goed bij jouw boek past maak je daar natuurlijk gebruik van. “Ik zag dat je zoon van poppen houdt, dan vindt hij mijn boek over een jongen die van poppen houdt vast geweldig!” bijvoorbeeld.

Influencers kun je van tevoren mailen, maar dan verwijzen ze je al gauw door naar hun betaalde aanbod. Door jouw product gewoon op te sturen met een leuk kaartje of een mooie brief erbij, heb je meer kans dat ze het laten zien in hun stories. Juist als je het zo persoonlijk mogelijk maakt, zien ze het veel minder snel als een marketingtruc en veel meer als als een oprecht cadeau van jou aan hen.

Opdracht

Maak eens een lijst voor jezelf. Welke influencers zou jij binnen jouw boek kunnen benaderen? Wie hebben er op een bepaalde manier een link met jouw verhaal en doelgroep? Schrijf het op en hang of leg het op een duidelijke plek zodat je het erbij kunt pakken zodra je boek uit is en het tijd is voor het bereiken van de media.