Module 1
Jouw werkplek
Module 2
Plannen
Module 3
Brainstormen
Module 4
Research
Module 5
Onzekerheid tackelen
Module 6
De ingrediënten van je verhaal
Module 7
De opbouw van een verhaal
Module 8
Jouw verhaallijn
Module 9
Schrijven
Module 10
Uitgeven
Module 11
Marketing voor je boek
– Begin bij jezelf
– De traditionele media
– Social media
Iedereen is altijd op zoek naar content, zowel de traditionele media zoals kranten als de ‘influencers’ van dit moment. Het is voor de mensen achter die media de uitdaging om steeds opnieuw hun volgers en lezers te vermaken of ze iets te leren. In het meest ideale geval zelfs allebei. Je hoeft je dan ook zeker niet bezwaard te voelen wanneer je ze een bericht stuurt. Sterker nog: je doet ze juist een plezier! Met jouw product hebben ze juist weer iets om over te schrijven.
Het is wel van belang dat je dit op de juiste manier doet. Er zitten nog altijd mensen achter de (sociale) media en mensen houden nou eenmaal van menselijk contact. Als het er vanaf druipt dat je precies hetzelfde bericht gekopieerd en geplakt hebt naar andere media (wat bij een persbericht vaak automatisch gebeurt), hebben ze eerder de neiging om je mailtje met groot gemak weg te klikken. Daarom help ik je in deze module naar een meer directe manier. Het kost iets meer moeite per medium, maar levert je wel sneller meer op. Denk ook zeker aan de contacten die je erdoor op doet. Misschien plaatsen ze niet direct iets, maar sommige media nemen nog wel de moeite om te reageren en dat emailadres heb je dan toch maar mooi weer aan je adresboek kunnen toevoegen voor een volgende keer.
De belangrijkste punten in het kort
Er zijn een aantal dingen waar je aan moet denken bij het aanschrijven van media, ik heb ze even voor je op een rijtje gezet:
Kort gezegd:
Je moet je verdiepen in het medium, actueel zijn, een beetje slijmen en ze zoveel mogelijk werk uit handen nemen. Maak het zo makkelijk mogelijk voor ze om over je product te schrijven!
Contact zoeken is vaak vrij simpel: redactie@de naam van het medium. Vaak is er onderaan de website wel een ‘contact’ of ‘colofon’ waar het juiste e-mailadres te vinden is. Kijk of daar nog specifieker afdelingen te vinden zijn. De cultuurredactie bijvoorbeeld, of de redacteur die zich bezighoudt met nieuwe publicaties of literatuur. Als je je op één persoon kunt richten waarvan je meteen weet dat je op de goede plek zit, werkt het het best.
Kun je helemaal geen contactgegevens vinden? Google dan eens op ‘contact (naam medium)’ soms is het namelijk wel op een andere website te vinden of een verouderde pagina die nog wel in Google zichtbaar is.
Anders is er altijd nog het contactformulier, maar direct een mailtje kunnen sturen is fijner.
Creatief zijn en zoveel mogelijk media bereiken
Door creatief te zijn, kun je heel makkelijk met één boek al meerdere media aanschrijven. Net even op iets anders focussen en toch jouw boek kunnen benoemen, is eigenlijk vrij snel gedaan.
Een vel papier volstaat al gauw. Pak een pen, zet een wekkertje en schrijf alles op waarvan jij denkt dat het enigszins te maken heeft met het boek dat je in de media wilt hebben. Wees nu zeker niet kritisch, eventueel dingen verwijderen kan later altijd nog. Misschien kom je van een ‘iets minder goed idee’ tot het perfecte idee! En het kleinste haakje is toch in elk geval een haakje (een ‘nieuwshaakje’ zoals ze dat in de journalistiek noemen). Niet geschoten is altijd mis.
Een voorbeeld met een kinderboek over bijen:
Achtereenvolgens handig voor een: 1 – natuurtijdschrift/blog 2 – mental health tijdschrift (Flow bijvoorbeeld) 3 – bijentijdschrift/blog/vereniging 4 – educatief tijdschrift/blog 5 – tijdschrift voor ouders/moeders 6 – tijdschrift over boeken/lezen.
Met dit rijtje heb je al zes verschillende opties en per optie veel verschillende bladen. Daar ben je dus wel even zoet mee!
Het gaat niet alleen om de cijfertjes van het medium
We zijn snel geneigd om de allergrootste media aan te schrijven omdat die toch zeker wel de meeste lezers hebben. Dat laatste is waar, maar dat wil niet zeggen dat zij ook de beste band hebben met hun lezers. Vaak zijn de kleinere (vak)bladen de bladen waar de lezers zitten te wachten tot hij weer op de mat zal vallen. Wanneer zo’n blad over iets schrijft, zullen de lezers dat dus ook sneller aanschaffen. Dat blad heeft voor hen een soort ‘voorbeeldrol’.
Denk dan ook zeker niet alleen aan hele grote bladen. Google eens op vakbladen voor het thema waar jij over schrijft. Die hebben dus vaak een diepere band met hun lezers, maar ook zijn die vaak heel specifiek op zoek naar onderwerpen binnen hun branche. Jouw aanvulling is daarbij nóg meer welkom dan bij de grote media. Zij kunnen immers zo ongeveer overal over schrijven waar die nichebladen het echt van hun eigen onderwerp moeten hebben. Zo bestaat het tijdschrift BIJENhouden uitgegeven door de Nederlandse Bijenhouders Vereniging. Ideaal voor dat voorbeeld kinderboek over bijen!
Lokale media
Lokale media zijn doorgaans heel geïnteresseerd als iemand uit hun dorp of regio iets interessants doet. Hoe kleiner de krant, des te meer je de redactie kunt helpen en hoe groter de kans dat ze je verhaal willen plaatsen.
De media direct benaderen
Zoals eerder gezegd, heb je de grootste kans op interesse als jij media direct benaderd en ook duidelijk laat zien dat het echt geschikt is voor hun medium. Het is belangrijk dat het niet van je mail afdruipt dat je het hebt geknipt en geplakt naar meerdere partijen, daar prikken ze echt wel doorheen.
Doe dan ook goed onderzoek naar het medium. Gebruik zoveel mogelijk persoonlijke namen, de titel van een column of onderdeel van de krant en natuurlijk de titel van het medium. Schrijf je bericht in taal die past bij je boek en die past bij het medium. Als je het NRC Handelsblad aanschrijft, gebruik je bijvoorbeeld geen spreektaal. Spreek je een tijdschrift aan? Kijk dan eens hoe zij eerdere berichten over nieuwe boeken hebben geschreven en kijk of je daarop kunt voortborduren.
Verdiep je ook in de lezer van het medium. Waarom is jouw boek interessant voor die lezer en waarom past jouw boek bij het medium? Benoem dat direct in je onderwerpregel, bijvoorbeeld: ‘De Wij-lezers helpen aan meer tijd voor henzelf’, waar Wij een opvoedplatform is en je goed naartoe zou kunnen mailen voor het fictieve bijenboek wat ik steeds als voorbeeld gebruik. Vervolgens zoom je dan in je mail in op de rust die de ouders hebben wanneer het kind rustig uit het boekje leest.
Wees zo specifiek mogelijk en stem je mail echt af op het medium van je voorkeur. Verwijs bijvoorbeeld naar artikelen van dat medium waar jouw boek en/of kennis een mooie aanvulling op is (is er bijvoorbeeld al eerder geschreven over het creëren van rust voor ouders?).
Persbericht
Als jij niet de tijd hebt om allerlei media apart aan te schrijven (wat ik absoluut aanraad, want dan heb je een stuk sneller resultaat), kun je er ook voor kiezen om een algemeen persbericht te schrijven. Hier zijn een aantal regels voor:
Een redactie kan natuurlijk altijd kiezen om jouw tekst aan te passen, maar geef ze zoveel mogelijk zodat zij er zo min mogelijk moeite in hoeven te stoppen. Dat zullen ze waarderen.
In een persbericht is het belangrijk dat je echt nieuws hebt. Hierbij link je dus je boek aan de actualiteit of vertel je over iets uitzonderlijks. Bijvoorbeeld dat je jezelf een week lang hebt opgesloten om in de rol van je opgesloten hoofdpersoon te komen.
Opdracht
Maak eens een lijst voor jezelf. Welke media zou jij binnen jouw boek kunnen benaderen? Welke hebben op een bepaalde manier een link met jouw verhaal en doelgroep? Schrijf het op en hang of leg het op een duidelijke plek zodat je het erbij kunt pakken zodra je boek uit is en het tijd is voor het bereiken van de media.