Module 1
Jouw werkplek
– Opruimen
– Benodigdheden
– Motivatie
– Focus
Module 2
Plannen
Module 3
Brainstormen
Module 4
Research
Module 5
Onzekerheid tackelen
Module 6
De ingrediënten van je verhaal
Module 7
De opbouw van een verhaal
Module 8
Jouw verhaallijn
Module 9
Schrijven
Module 10
Uitgeven
Module 11
Marketing voor je boek
Uit onderzoek is gebleken dat een opgeruimde omgeving je meer focus geeft. Dat is ook niet zo gek. Met veel verschillende prikkels om je heen is het een stuk moeilijker om je te focussen dan met bijna geen prikkels in je omgeving.
Opruimen klinkt misschien een beetje als een open deur, maar het is zeker van belang om deze stap niet over te slaan. Meer focus hebben we namelijk zeker nodig als we geconcentreerd willen schrijven.
Voor opruimen moeten we natuurlijk bij de opruimgoeroe zijn: Marie Kondo. Zij ontwikkelde de KonMari methode waarbij je je eigendommen in categorieën verdeelt en elk voorwerp één voor één vastpakt. Geeft het je een wauw-gevoel? (does it spark joy to you?). Dan hou je het voorwerp. Heb je dat niet? Dan bedank je het voorwerp voor de bijdrage aan je leven en gooi je het weg of schenk je het aan een goed doel. Bedenk bij alles wat je vastpakt of het bijdraagt aan de ideale werkplek die jij in gedachten hebt.
Marie Kondo werkt met de volgende categorieën: kleding, boeken, papierwerk, overig en sentimenteel. Sentimentele spullen doet Marie Kondo bewust altijd aan het eind. Dat is de meest lastige categorie en doordat je tijdens de andere categorieën al goed geoefend hebt op dat wauw-gevoel, zal dat een stuk makkelijker gaan. Je kunt dan al beter de scheiding maken tussen spullen die je niet kunt missen en spullen die je eigenlijk vooral nog in de weg zitten.
Bij je werkplek kijk je vooral naar de categorieën: boeken, papier en overige spullen. Als je het interessant vindt om op deze manier op te ruimen, raad ik je aan om ook zeker het volgende filmpje te kijken voor een nog duidelijker beeld over het specifiek opruimen van je werkplek in Marie Kondo-stijl:
Ben je hierna nog niet uitgekeken? Dan is er op Netflix ook nog een toffe serie van haar te vinden!
Ik ga nu natuurlijk niet van je vragen om je hele huis op zijn kop te zetten, maar dit is wel een mooie manier om in elk geval voor nu je werkplek voor nu eens onder de loep te nemen.
Opdracht
Neem je werkplek eens goed in je op. Wat ligt er eigenlijk allemaal? Vaak zijn kleine voorwerpen zo normaal geworden dat ze ons niet eens meer opvallen. Een stapel pennen bijvoorbeeld die je al een tijd in een bakje wil stoppen, maar dat steeds weer vergeet.
Pak alles eens rustig vast en kijk wat het met je doet. Liggen er een aantal spullen die je eigenlijk al een tijdje wilde opruimen? Neem daar dan nu uitgebreid de tijd voor. Als je de slag te pakken hebt, hou ik je zeker niet tegen om de rest van je huis ook aan te pakken, maar voor nu focussen we even op je werkplek. Er moet immers ook nog tijd overblijven om te kunnen schrijven 🙂
Zorg dat alles op de juiste plek terecht komt of misschien zelf de prullenbak in gaat zodat jij straks vol focus aan het schrijven kunt.
Als je het leuk vindt, en als eventuele extra stok achter de deur, mag je een voor en na-foto van je werkplek naar me mailen of delen in de facebookgroep!